Skolans roll i grannskap – en förebyggande kraft mot radikalisering

Dela Grannskapspodden

George Graham Foundation är en ideell kulturförening i framkant på lärandets arena för att utforska grannskapsprocesser för trivsel i mångfald. I dagens avsnitt, Episod 23 ”Skolans roll i grannskap – en förebyggande kraft mot radikalisering” möter programledare Harald Karlsen forskaren Christine Namdar. Med sin bakgrund som bland annat speciallärare i Stockholms utsatta områden och nuvarande forskning vid Harvard University, delar Namdar insikter om skolans avgörande roll i grannskap att motverka radikalisering bland ungdomar. Hon belyser vikten av att undervisning har en betydelse för att skapa meningsfullhet och ”andligt kapital” samt virtues (dygder) för att förebygga utanförskap.

Skolans roll i grannskap – kunskapsnav

Christine Namdar diskuterar hur skolor kan fungera som kunskapsnav för att utforska grannskaps-processer som främjar trivsel i mångfald och hur man kan mobilisera ungdomars passioner i positiv riktning. Genom att rekrytera unga till demokratiska principer utan det tranditionella tävlingsperspektivet, menar Namdar att när skolan definierar sin roll i grannskapen kan det förhindra att de unga dras in i destruktiva miljöer. Lyssna när vi utforskar skolans roll i grannskap och hur skolan kan vara en kraft för positiv förändring i våra grannskap.

Modersmålsfestival
Grannskapspodden sponsras av Lions Club Distrikt 101
Grannskapspodden använder bilder från pixabay.com
Ring oss